onsdag 13 februari 2008

Loanland

För ett tag sedan när jag började bli lite mer ekonomiskt intresserad så funderade jag på att banker måste ha det helt toppen, låna ut lite pengar och få mer tillbaka. Svårt för mig som privatperson att starta bank bara sådär så jag tittade lite på allternativen som fanns då och det var mest amerikanska låneförmedlare samt någon från storbrittanien jag kunde hitta och båda kräver att man har personnummer samt bankkonto i de länderna så där gick jag bet. La allt på hyllan och funderade inte mer på det fören jag för några dagar sedan såg att vi fått ett svenskt allternativ.

Så under förmiddagen har jag kollat in loanland och detta är vad jag kommit fram till. Än så länge finns det för få låntagare, så det var inget som gjorde mig intresserad av att investera där. Eftersom sidan är såpass ny känns det hela lite oseriöst när jag tittar igenom hur allt är tänkt att fungera, dom har tex inget betygsystem ännu? Detta bör väl vara det absolut viktigaste på en sida av den här typen för vad vill jag som långivare veta? Jo om den jag skall låna ut till har betalat tidigare (nu förstår jag och säkert ni att när sidan är ny så kommer inte så många betyg ha satts men att inte ha funktionen överhuvutaget är helt förkastligt). Sedan ställer jag mig också frågande till vissa av lånen, visst kan personen med "kreditvärdighet" F ha en anledning att låna där, dom får helt enkelt inte låna någon annan stans. Men att den med kreditvärdighet A vill låna 20000 till 50% ränta förstår jag inte, dom bör väl kunna få ett lån hos vilken bank som helst till en ränta på under 10%? Jag lånade utan problem 70000 till min bil till en ifs ganska hög ränta hos SEB helt utan någon säkerhet (7% ränta vid tillfället).

Läste dock någonstans bland sidorna att grundaren av tradera är med på ett hörn, det är en sida jag verkligen gillar och använder dagligen så vem vet, om man ger det lite tid kanske det kommer igång och blir värt att titta på i framtiden, men som det är just nu i uppstarten får Loanland tummen ner av mig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej, jag läste precis din kommentar om Loanland. Jag har oxå varit inne på sidan och faktiskt testa att låna ut lite pengar. Och faktiskt, det funkar riktigt bra. Jag ställde mig oxå lite frågande till de höga räntorna men sedan förstod jag att de sjunker allt eftersom auktionen pågår. Det verkar vara en typ av omvänd auktion där långivaren lägger minimibud i form av ränta. I vissa fall blir räntorna riktigt marknadsmässiga.