lördag 23 februari 2008

Rensning

Läste på nån annans blogg att dom gick igenom ett rum itaget och sålde allt som dom inte använder/vill ha längre och funderar starkt på att göra likadant. Säljer redan som det är mycket via svenska och auktionssidor i utlandet och har mycket bra koll på vad saker är värda.

Vem vet man kanske kan dra in några extra tusenlappar på vägen mot de där 100000 som är mitt första ekonomiska steg?

Denna månaden som kommer är en ekonomisk katastrof för oss, ALLTING som skall betalas "ibland" kommer denna månaden, CSN*2 ca 3000:-, bilförsäkring ca 1500:-, bilskatt 1500:- Bank och visaavgifter 600:-, hemförsäkring helår ca 900:- och dessa är utöver de vanliga som hyra 6500:-, billån ca 2500:-, mobiler och bredband ca 1500:-, el runt 300:- och lite annat. Totalt har vi räknat ut att vi har ca 20000:- i räkningar denna månaden, tror inte jag någonsin haft så mycket utgifter på en månad. För att strö lite salt i såren har både jag och sambom haft några sjukdagar på man också som svider lite när man ser lönen.

Så ca 30000:- in och 20000:- ut direkt. Mat och bensin kanske 5-6000kr och "övrigt" någon tusenlapp..

Så sparandet kommer vara på ett minimum, det är nu det är VÄLDIGT skönt att veta att jag har 30000:- "extra" sparat om någonting oförutsett händer den här månaden och som vi alla vet händer det alltid något oförutsett precis när man har som minst pengar kvar.

Hoppas ni andra har mindre utgifter än vad vi har, men jag förstår att många är i samma sits som oss fast med lite småkrediter också som kommer äta upp resten som vi har över.

Säger det igen: STAY AWAY FROM AVBETALNING!

3 kommentarer:

Jobba dig rik sa...

Idén med att sälja ut det man inte behöver rum för rum var en riktigt bra idé! har varit i säljar tankar själv men man vet ju inte riktigt vart man ska börja.

Men med rum för rum blir det ju enklare... fast förrådet är ju en rejäl tugga att ta ;-)

Växla ner sa...

jag har nu klarat av köket, och så ett verktyg i pannrummet, är faktiskt uppe i 1100 kr nu och budena går ut på torsdag, så kanske det blir fler. Nu ska jag ge mig i kast med vardagsrummet, och idén är jättebra för man får städat samtidigt och så är det inte så betungande.

Karriärmorsa sa...

Tycker din inkomst vs utgift är helt ok, söker du skräckscenario så kolla min blogg och min budget för 2008.. hehehe..

//KM