onsdag 25 mars 2009

10% av disponibel inkomst varje månad

Tänkte ta fasta på något jag hört eller läst för ett bra tag sedan.

Att alla borde kunna spara 10% av sin inkomst varje månad, för mig innebär det ungefär 2000kr och för frun mäktiga 700kr, 2700/mån att investera eller spara inför framtiden.
Annars vet jag att det lätt kan gå flera månader utan att jag sparat något alls.

Till den andra tanken om detta, vilken jag inte har några befog för alls.
De flesta som månadssparar eller är med i aktieföreningar borde med stor sannolikhet köpa aktier nu runt månadsskiftet, frågan är om de är tillräckligt många som gör så för att kurserna skall gå upp..

Isf borde man vänta med att handla tills i mitten av nästa månad och sälja vid månadsskiftet. Nästan så det kan vara värt att försöka observera om detta stämmer.

6 kommentarer:

Anonym sa...

10%,det är väl ingenting? här sparar vi 50% av disponibla inkomsten.

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!

Martin för framtiden sa...

Haha, ja jag hade hemskt gärna sparat 50%! Just i min lilla familj är nog 10% mer i linje med vad ekonomin klarar utan att äta nudlar varje dag

Anonym sa...

till martin för framtiden:
och ändå så tror jag att du har större inkomst än mina 8.000kr netto/månad.
allt handlar om att strypa utgifter.

Anonym sa...

Vi satt idag och försökte, men det är inte så lätt att få ner sina utgifter. Med tanke på att vår hyra är på 7500kr/månad så är det nästan lika mycket som du får ut.

Sefo sa...

Lite nyfiken på hur anonym sparar 50% av sin inkomst, vore ju drömläge för oss!
Tycker vi gör det hyfsat då vi ligger runt 30%. Men då har vi gjort det för att vi bor på 24,5kvm. Men nu med barn på "G" så flyttar vi till större och i om det så ökar också hyran till det dubbla.