fredag 27 mars 2009

Vad är det alla behöver? Mat!

Denna månadens sparande tänkte jag sätta i aktier i bolag som säljer något alla behöver hela tiden.

Mat, kläder, bensin och liknande.

Finns några bolag som har just detta.
Hakon Invest :
# ICA (ägarandel 40%, inflytande 50%)
# Forma (ägarandel 100%)
# Kjell & Company (ägarandel 50%)
# Hemma (ägarandel 51%)
# Cervera (ägarandel 45%)
# inkClub (ägarandel 50%)
Här tänkte jag lägga hälften av min tillgängliga summa.
Sedan tänker jag gå helt emot mina egna principer och investera i Axfood, som givetvis är ett konkurrerande bolag till Hakon.
Axfood :
* Detaljhandel: Drivs genom de egenägda kedjorna Willys (140 butiker), Hemköp (166 butiker) och PrisXtra (5 butiker). Samverkar även med ett stort antal handlarägda butiker genom avtal. Står för ungefär tre fjärdedelar av koncernens omsättning.
* Partihandel: Drivs genom Dagab och Axfood Närlivs.

Detta för att jag tror att dessa två bolag båda har en ljus framtid, ICA för att dom redan är stora och har en bra och stabil ekonomi samt en otrolig omsättning (ca 91 MILJARDER 2008). Axfood tror jag på eftersom jag tror på tanken med lågpris butiker (kan ha något att göra med det faktum att vi har ett willys i Heroncity där jag jobbar och det är ALLTID kö runt halva butiken där) Sedan är dom väldigt expansiva och jag tror på uppgång i aktien på sikt.

OBS jag är en novis på detta område, men i magen och i hjärnan känns dessa bolag bra. Följ inte mina investeringar utan kolla själva upp vad som känns bäst för er.

2 kommentarer:

slantar sa...

hej.
när lönen kommer:
1.betala räkningarna
2.lägg undan så mycket som du vill spara(kan vara olika varje månader eller en fast summa)
3.använd det som är kvar till mat och övrigt.
så har jag gjort i 4års tid och det funkar kanon.

Clemens Winkler sa...

Elektricitet är nogot som de flesta använder och behöver. Hafslund, Fortum, E-on osv kanske kan vara intressanta investeringar?