söndag 10 maj 2009

För många intressen för lite pengar

Jag och min fru diskuterar en hel del ekonomi tillsammans då vi båda tycker att det är intressant och vi har likvärdig inställning till vad vi vill göra i framtiden.

Har dock kommit fram till att vi sprider ut oss väldigt mycket i vad vi vill göra just för stunden, ena dagen vill vi spara mer pengar inför framtiden andra dagen vill vi betala av våra lån och tredje dagen vill vi ha nya möbler. Pengarna räcker dock inte till alla de olika saker vi planerar. En lottovinst kanske inte hade suttit fel?

Vi kommer helt enkelt att försöka fortsätta efter de mål vi satt upp, det känns som vi är väldigt bra på att sätta mål för att sedan ändra de målen allt eftersom tiden går istället för att verkligen försöka komma i mål. Tror man kan se det lite som när man börjar träna eller som vissa förvirrade personer att börja banta, efter ett tag så drar man ner lite på det för att tillslut lägga av helt.

SÅ!
Vårat första lilla mål att spara ihop en buffert på 10k för nödfallsutgifter är klart.
Andra målet att spara ihop buffert på 25k samtidigt som vi betalar av på våra lån med hälften av de sparade pengarna varje månad är inte i närheten av klart (alltså om vi har 10000kr vid månadens ingång och 20000 när den är slut kommer vi betala av 5000kr på lån och "spara" 5000kr så att det finns 15000kr kvar på kontot).
Tanken var att vi skulle börja med det lånet som har högst ränta, i vårat fall ett blanco lån på våran bil som har den hyffsade räntan på nästan 8% (var inte riktigt lika ekonomiskt intresserad när vi köpte den) men då det är så mycket kvar på det lånet kommer vi först lösa mitt CSN lån som ligger nånstans runt 7k.
Detta kanske verkar dumt men det kommer kännas skönare att lägga den tusingen i månaden som betalas av på CSN på billånet senare samt att vi har mer pengar över varje månad om något oförutsett inträffar.

Rent investeringsmässigt står det ganska still just nu tyvärr, och detta då vi måste i nuläget prioritera andra saker, 600kr/mån går fortfarande automatiskt in till våran aktieförening (vilket jag tror är mer än många unga vuxna sparar per månad). Det tråkiga med detta är att jag investerar på lång sikt och jag tror att vad man än köper så kommer man göra en bra affär på några års sikt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"blanco lån...hyffsade räntan på nästan 8% ...men då det är så mycket kvar på det lånet kommer vi först lösa mitt CSN lån som ligger nånstans runt 7k."

Vansinne, totalt vansinne. Men ni gör som ni vill. Det är däremot inte speciellt smart. Sträva på för en bättre framtid - för det lär dröja om ni fortsätter i samma tankebanor. Blanco-långivaren slickar sig runt munner och tycker det är bra förstås. Om ni pratar med dem så kommer de säkert intyga, ja tom berömma er, att ni gör det rätta...

Anonym sa...

Håller med anonym ovan, även om jag förstår hur du tänker. Det är lätt att göra det som känns bäst, men för en utomstående så framstår det inte som det smartaste. Om du inte är i akut behov av att ha möjlighet att använda den där extra tusenlappen.

Clemens Winkler sa...

Nu när nödbufferten är klar känns det som att 8%-lånet borde vara högsta prio att få bort. Jag gillar heller inte filosofin att "spara det som blir över". Sparandet/återbetalande av lån är det jag gör först när lönen dimper ner. Konsumtionen får sedan vackert anpassas efter hur stor resterande delen av lönen är.

Martin för framtiden sa...

Vi har under dagen tänkt om, det blir vårat otroligt korkade blancolån som ryker först, allt skall in i det lånet till det är borta.

Martin för framtiden sa...

Nu när jag läser igenom mitt inlägg och läser era kommentarer ser jag verkligen själv hur idiotiskt det jag skrivit där ser ut, någonstans har jag fått för mig att om vi blir av med det minsta lånet först så känns det bättre när vi i själva verket betalar en massa ränteutgifter till banken för det dyrare lånet.