söndag 17 maj 2009

Jobba helg.. kan ge uppenbarelser

Denna helgen har jag spenderat på jobbet, inte direkt frivilligt heller.
Finns inget värre än att gå in i våran lysrörsupplysta lokal när man vet att det är stålande solsken på utsidan. Tyvärr har jag inga fönster eller liknande heller trots att hela sidan av byggnaden är gjord av glas.

Man får väl trösta sig med 100% OB lördag efter kl 12 och hela söndagen, det inbringar en hel del extra och är mycket roligare att se i lönespeccen än när man stämplar in på söndag morgon.

Dock hade jag en konversation med en medarbetare under lunchen i vårat personalrum (som faktiskt har fönster). Han jobbar som säljare och tjänar förmodligen en bunt tusenlappar mindre än vad jag gör, ändå satt jag med matlåda och han med inköpt mat från en av foodcourtens restauranger. Vanligtvis brukar jag hålla mig från att glida in på ekonomiämnet så långt det bara går numera då de flesta tycker att jag är sjukt snål när jag förklarar mitt tänk. Men denna gången var det han som började.

Han hade precis köpt sig en ny bil, givetvis en bensintörstig sådan som han tankade för enligt honom själv ungefär 800kr/vecka. Sen hade han lånat till bilen, ungefär 150k som han "avbetalade" med ungefär 2500/mån. Vi kom fram till att det enda han använde bilen till var att åka fram och tillbaka till jobbet samt någon enstaka tripp till kompisar i närheten. Även försäkringen var ganska brutal då han är en del yngre än mig och hade den skriven på sig själv, runt 1300/mån. Han brukade också så som så många andra som jobbar hos oss ta sig en fika om dagen samt alltid köpa mat ute istället för att ta med sig matlåda. En hundralapp per dag för mat och fika ansåg vi vara rimligt.

Själv ansåg han att allt detta var helt rimligt för hans ekonomi då han bodde billigt och det var skönt med fin bil. Jag anser dock att detta är helt åt helvete!

3200 bensin, 2500 lån, 1300 försäkring och ungefär 2200 i mat och fika per månad.
Summa summarum så betalar denna person ca 9200kr/mån bara för att ta sig till jobbet och äta där! Även jag förstår att bilen "ägs" och används till annat, men vafan!
En helt vild gissning är att han tjänar ca 17-18k/mån som efter skatt borde bli någonstans runt 13000, av detta lägger han alltså 9200 på att ta sig till och från jobbet samt att föda sig själv på när han väl är där.. 70% av lönen går till att få in ny lön varje månad.

Försökte så smått upplysa om detta men det gick inge vidare, runtomkring satt det också ett antal andra personer som tyckte han gjorde rätt i att leva i nuet. Ej att förglömma är att jag inte är stenålders själv, på god väg mot 30 med barn och fru men om mina arbetskamrater i samma ålder har denna inställning blir jag mörkrädd.

5 kommentarer:

Clemens Winkler sa...

Det finns många får i vår herres hage... Det är ganska lustigt att vi som håller i pengarna, investerar osv. ofta ses som lite speciella och konstiga. Att bränna pengarna, dra på sig onödig stress, dålig sömn pga. ekonomiska grubblerier, riskera att hamna på obestånd, få en fattig ålderdom osv. osv. är helt normalt. Att däremot köpa sig en bunt aktier, det är konstiga grejer det som helst ska ses ner på!

Jag åker förresten kollektivt till jobbet och på gatan utanför huset står en Opel modell -02 parkerad som vi tankat totalt tre gånger hittills i år.

Anonym sa...

Ingen idé att kasta pärlor efter svin.
Han har väl rörlig lön, relaterad efter hur mycket han säljer, så jag kan väl anta att han tycker att det bara är att sälja mer. Vari består problemet tycker han säkert?

Det är viktigt är det andra kan se, det man kan visa upp. Övrigt vet andra inget om...

Anonym sa...

Fy vilken tråkigt och onödig blogg, den gav ju nada att läsa...

Martin för framtiden sa...

Tur att min blogg inte finns med på högstadiets läslista då!

Jag tvingar ingen att läsa, skriver till stora delar bara för att ventilera mina åsikter och tankar.

nonhosonno sa...

Jag gillar din blogg :)