lördag 23 maj 2009

Krymper tiden när man blir äldre?

Jag kommer ihåg för bara några få år sedan när min far av någon underlig anledning satt och spelade ett PC spel som heter Baldurs Gate. Han hade precis börjat spela när jag var och hälsade på (var vid den tiden bosatt hos min mor på västkusten och min far bor i stockholmsområdet). Själv tyckte jag spelet verkade hur bra som helst och lyckades "få tag på" en kopia till mig själv som jag spelade igenom på några dagar.

Ungefär ett år senare vid nästa besök satt han fortfarande och spelade samma spel, inte hade han kommit speciellt långt heller och jag frågade varför.

-"Jag har ingen tid att sitta och spela" fick jag som svar, vilket jag vid den tidpunkten tyckte var en omöjlighet, visst hade alla tid att sitta någon timme om dagen och spela tv eller pc spel?

Det jag inte förstod vid den tiden (kollade upp det nu, baldursgate släpptes 1998, så visst 11år sedan..) var att min far är väldigt framgångsrik inom sitt område med stort ansvar, även gift och har flera barn med en hel drös fruar ;)

Idag är jag i exakt samma sits, jag har kompisar som fortfarande lever själva och spenderar större delen av sin vakna tid framför allehanda spel eller tvserier. Dom frågar ofta om jag vill vara med på något spel online och jag svarar nästan alltid att jag inte har tid.

Var tar all den där tiden jag hade förr vägen?
Ny tjänst på jobbet tar mycket energi, något jag måste ladda upp på kvällen tillsammans med Fru och våran son, tiden som blir över när man inte jobbar känns så mycket mer värdefull nu än va den gjorde förr..

Antagligen börjar jag bli gammal och gaggig vid snart 28års ålder!

På måndag är det ny lön och då skall jag försöka göra en ny månadsbudget här till höger.

Inga kommentarer: