lördag 6 juni 2009

Stop Loss

Tänkte försöka börja använda mig av stoploss funktionen som finns via de flesta "aktieportaler".

Jag hade planer på att börja använda den funktionen redan för några veckor sedan men kände inte att jag hade tid att sätta mig in i hur den fungerar, det visar sig att hade jag gjort det hade det varit en mycket bra funktion att använda just då.

Man ställer helt enkelt in vid vilket värde på aktien man vill att den skall säljas, man bör dock vara försiktig så att inte bolaget gör något så aktiekursen går iväg dramatiskt och stoplossen säljer dina aktier även om du inte hade tänkt göra det.
Tex om en aktie splittas 1:2 så kommer värdet förmodligen sjunka till ungefär hälften. Om du då har satt en stoploss på mer än 50% av värdet (vilket du antagligen har) så kommer dom säljas, funktionen gör alltså ingen egen uträkning.

Själv är jag så dumsnål att jag bara sätter in en stoploss på aktier som gått ordentligt plus, egentligen bör man väl sätta på alla aktier.

Tanken var att om någon stoploss slår ut så skall jag försöka köpa tillbaka samma aktier fast till ett lägre pris, så att i längden har jag fler aktier i varje bolag. Förmodligen kommer det sluta med att jag ha färre men vågar man inte vinner man inte!

3 kommentarer:

Bea sa...

"vilket du antagligen INTE har" menar du va?

Martin för framtiden sa...

Nej, om du inte har satt din stoploss till mer än 50% av värdet så vill du inte sälja fören du förlorat hälften av aktievärdet.

Så du har antagligen satt din stoploss till mer än 50%

Bea sa...

Ja okej då menade vi samma sak.. :)

Många gånger säger man ju att man sätter en stop-loss på -10% tex, de va nog de som gjorde mig förvirrad när du prata om summor på 50%. Men du menar att man oftast sätter stop-lossen på över 50% av innehavets värde och inte efter en viss procentuell nedgång. Så nu e ja me!