lördag 19 januari 2008

Ekonomiskt osunt, men ändå helt otroligt

Tjejen och jag har gjort något väldigt oekonomiskt, det började med en antagligen ganska trevlig kväll och vips så skall vi få barn till sommaren. Eftersom det fortfarande är ganska lång tid kvar har jag inte tänkt sådär jättemycket på den ekonomiska biten. Detta är också vårat första barn så erfarenheten ligger just nu på 0, vi har säkrat en trevlig barnvagn för en billig peng men i övrigt har vi inte köpt någonting.

Så hur dyrt är det i starten? Jag förstår att bra barnvagn är trevligt så en sådan skall vi få köpa av min pappa som just fått barn (yes, jag har fått en 25år yngre lillasyster, snacka om sladdbarn). Sen är det kläder men eftersom detta blir första barnbarnet i släkten kommer vi antagligen överösas med sådant. Säng får vi åka och handla och lite andra "säkerhets" detaljer.

Jag skall verkligen kämpa för att vi skall fortsätta lägga undan pengar, men jag förstår också att det kommer bli lite svårare när mamma/pappa ledighet skär in i hushållsekonomin, mer mat, blöjor nappar och det värsta av allt antagligen en annan något dyrare bil (kör en megaekonomisk VW LUPO till jobbet). Vill ha en säkrare bil men framförallt en större bil..

Hoppas på det nya jobbet jag sökt, det borde ge en liten extra slant per månad!

1 kommentar:

Plupp sa...

Grattis! Tja, det är ju inte direkt ekonomiskt fördelaktigt att skaffa barn, men hur kul liv har man om man bara är ekonomisk?! Just det, inte så kul. Efter en startinvestering, i de saker du nämnde ungefär, är barn inte särskilt kostsamma de första åren, så ni hinner stabilisera ekonomin innan första cykeln gräver hål i den igen!

:-)