tisdag 15 januari 2008

Köp nu, betala om några månader..

Just nu har vi det väldigt lugnt där jag jobbar, antagligen för att det är i slutet/mitten av januari och pengarna börjar tryta hos de flesta.

Men som alla stora kjedjor vill mina chefer fortfarande sälja och har nu en "Köp nu, betala i Maj!" kampanj. Inga räntor och inga krav, vilket självklart låter toppen och säkert är toppen för alla som betalar av lite i månaden (OBS jag är helt emot sådana smålån och gör på inget sätt reklam för liknande). Frågan är om de flesta verkligen betalar lite hela tiden eller om det helt plötsligt är maj och den där tv'n fortfarande inte är betald?

Enligt kronofogden hade dom 658 895 betalningsförelägganden 2007, på något sätt känns det som de flesta av dessa är såkallade microlån för att höja sin egen levnadsstandard lite. Diskuterade detta med en person för några dagar sedan som tycker att SMSlån är något helt otroligt bra (Även här är jag en stark motståndare och anser att man EJ bör ta denna typ av lån). Denna personen hade som argument att "det kan ju vara skönt att unna sig något extra ibland även om jag inte har pengar just då, jag kan ju alltid leva lite snålt och betala av senare". Någonting i den argumentationen är på alla sätt helt fel tycker jag. Det är ju inte direkt gratis att ta de där lånen och för de pengarna du lägger på att ta lånet nu hade du kunnat gå ut och äta riktigt fint någonstans nästa månad eller hur?

Antagligen är tålamodet hos dagens svensk helt otroligt dåligt, eller så är det grupptrycket när pengarna är slut, skippa den där utekvällen en gång i månaden och skippa microlånen!

Våran ekonomi ligger hyffsat dåligt till denna månaden, har fått sälja lite fonder för att vi skall gå runt tills lön. Det är dock ingen större fara och med de sålda fonderna ligger vi fortfarande 4000+ i sparande vilket jag anser mig ganska nöjd med (det är ändå januari!)

3 kommentarer:

Life sa...

Men ÅH, vad avundsjuk jag BLIR på ert sparande ... vill OXÅ kunna lägga undan så mycket, hehe.

KUL att se det öka så mycket på så kort tid eller hur?

=)

Dexter sa...

Sådana köp nu, betala om några månader (räntefritt) har jag gjort några gånger trots att jag har haft hela summan på banken. Har låtit summan få lite ränta under tiden och sedan betalat av alltihop när tiden kommer. Att använda sådana erbjudanden annars tycker jag är förkastligt. Det enda jag lånat till ränta är min lägenhet.

Poor me sa...

Håller med om att det är helt vansinnigt med sms-lån! Däremot brukar jag när jag handlar teknikgrejer o dyl. betala enligt deras räntefria avbetalningsplan även om jag skulle ha råd att betala cash. Det ska tilläggas att jag alltid har varit extremt ointresserad av min ekonomi även om det inte har gått så långt att jag har skuldsatt mig eller hamnat hos kronofogden. Men antagligen har jag förlorat en del pengar då och då för att jag har gjort på enklast möjliga vis... Men nu har jag tagit tag i det så nu jäklar ska det jämföras och analyseras! :)