lördag 11 april 2009

0kr om dagen och andras reaktioner

När jag startade denna månadsbudgeten för cirka två veckor sedan var målet att klara sig under den summan jag fick tilldelat genom en ekvation. Ungefär runt 100lappen startade jag med. Själv trodde jag detta skulle bli en stor utmaning då jag i medel lägger mycket mer än 100kr/dag.

Detta har visat sig vara helt fel, jag har inga som helst problem att klara mig på 0kr/dag med det upplägget jag och min fru har just nu. Detta har dock lett till helt oförutsedda problem i min omgivning, personer jag arbetar med gillar inte att jag kan klara mig utan att köpa någonting på en hel dag. Jag har visst blivit lite av en "tråkmåns" enligt dom när jag inte vill gå ut och fika, själv ser jag bara den där latten för 40kr och en liten macka för 30kr.. 70!kr om dagen i fika? Efter detta vill dom ha med mig på lunch även om jag har min matlåda i personalrummet, brukar vanligtvis hamna runt 70-90kr där också. Vi får givetvis inte glömma eftermiddags "pausen" när det skall springas iväg till willys och handlas läsk och nån chokladbit a 25kr. Om vi tar 80kr för lunchen blir detta 175kr om dagen. Det är precis hela min dagsbudget just nu.. Ca 3850kr/mån eller 46200kr/år.

De flesta kan komma fram till precis det här resultatet men om jag upplyser någon om hur ofantligt mycket pengar dom lägger på "ingenting" när vi kan få nästan allt av åvanstående helt gratis på våran arbetsplats är jag helt plötsligt skitjobbig. "Alla kan ju inte ställa sig och laga mat när dom kommer hem" eller "nått roligt måste man väl unna sig", jag tror inte det handlar om att det är roligt att unna sig en macka på morgonen utan att det är en vanesak som man måste bryta.

0kr / dag är allt jag säger! Matlåda!

4 kommentarer:

Sefo sa...

Det låter nästan som när man kör en deff, men ska du verkligen inte ta en kaka till kaffet? Något måste man få unna sig...
Undrar vad kommer sig av?

Admin sa...

Härligt att det går så bra! Folk VILL nog inte tänka på hur mycket pengar de lägger på ingenting.

Dessutom tror jag konsumtionen ger en falsk känsla av kontroll över tillvaron. "Jag må vara tvungen att vara på denna arbetsplats tio timmar men jag kan åtminstone välja precis vad jag vill äta till lunch".

slantar sa...

hej.
nej nån öl/läsk eller godis blir det inte här,men mycket annat gott,vi äter LCHF.
här blir det köttbullar,prinskorv,ost,revben,rostbiff,sill,ägg,ölkorv och gott mineralvatten med björnbärssmak.

Kristian sa...

Låter som en hälsosam inställning. Om en eller flera personer stör sig på att man inte fikar eller käkar ute lika ofta som dem så ska de bara veta hur störande det är att få höra hela det där unna-sig-talet. Jag unnar mig saker hela tiden, det behöver inte vara sånt andra uppskattar. Sen har jag pengar över till ännu mer unnandes när jag behagar. Det är en unna-unna-situation :)