onsdag 15 april 2009

Liten ändring i framtidsplanen

Jag och min fru satt oss ned för några veckor sedan och gjorde en framtidsplan rent ekonomiskt som vi båda var nöjda med.

Den innehöll ett antal kriterier.

10% av nettolönerna skall investeras varje månad.
Dagsbudget så att man verkligen ser när det går pengar.
Spara till buffert på först 10000:-, 100% av allt "extra" vi får in skall hit, såsom det vi får tillbaka på skatten och liknande.
Sedan en buffert på 25000:-, men efter 10000:- delas allt som sätts in på det kontot 50/50 och ena halvan skall användas till att betala av lån.
Efter 25000:- skall 100% helst investeras men då kommer det även finnas utrymme för lite inköp av "kapitalvaror" såsom möbler och tvättmaskin.

Den lilla ändringen blir att vi struntar i att investera de där 10% av nettolönen tills iaf 10000:- bufferten är uppfylld, antagligen kommer vi köra på tills 25000:- är uppfylld också innan vi fortsätter att investera (Jag kommer antagligen inte kunna hålla mig och ändå köpa lite aktier då och då).

Har även uppdaterat dagsbudgeten, gick lite pengar över påsk. Men då det inte är så många dagar kvar till lön så återhämtar sig dagsbudgeten ganska snabbt till samma nivå.

5 kommentarer:

Pengar och cash sa...

Ser bra ut. Viktigt att man har delmål på vägen på sitt sparande och inte lockas av att handla för mycket onödigt.

minna sa...

jag är inte expert på just er ekonomi, men ni borde kanske ha som mål att ha tre månadslöner som buffert?

nonhosonno sa...

Jag skall också göra en dags budget samt månads budget, har skrivit upp dags utgifterna i kalendern men skall göra det riktigt på ett separat blad typ, så man ser det hela tiden och blir påmind.

Martin för framtiden sa...

Jag kör dagsbudgeten i excel, skriver bara in hur mycket jag använt så räknar programmet ut hur mycket jag har "sparat" till de resterande dagarna.

Martin för framtiden sa...

Tre månadslöner är framtidsplanen för bufferten, men vi har börjat med den här planen för att ha "nåbara" mål. Känns alltid skönare när man har lyckats med något man själv satt upp