fredag 10 april 2009

Aktier istället för fonder

Som vissa läsare säkert redan läst i tidigare inlägg har jag sålt av hela mitt fondinnehav och det känns väldigt bra! Istället för att ha någon som skall investera mina pengar och ha betalt för det investerar jag dom själv och får i slutändan betalt för det i utdelningar.

Känns faktiskt hur bra som helst, nu har jag full koll på vad jag äger och varför.
Sen att slippa fondavgifterna som SEB hade på ungefär 1.75% är ju också trevligt. Hade som "värst" ungefär 25000 i fonder* och detta kostade mig ca 438kr/år. Om du då även tar i beaktelse att mina fonder gick ned ganska konstant sedan jag köpte dom 2007 har dom varit en mycket dålig affär för mig

*är fullt medveten om att detta är ingenting för vissa där ute, för mig var det en smärre förmögenhet

Även idag är en 0dag! Kämpar på tappert som attan med att inte handla något onödigt alls. Tro dock inte att jag försakar massa roliga saker, hela lägenheten är sprängfylld med meningslös elektronik och frun står för maten (som jag dock lagar, det är kul att laga mat)

1 kommentar:

Sefo sa...

25000;- är mycket pengar tycker jag!
Jag förstår dig, aktier känns dessutom roligare än fonder, men jag kan ha fel? =)