måndag 13 april 2009

Loanland igen

Hörde loanlands radioreklam i bilen på väg hem från jobbet idag (yes, jag jobbar alla dagar hela tiden). "Blabla låna pengar av varandra". Var precis inne och kollade på deras sida igen och det finns hela ETT lån ute som söker pengar till nya däck..

Känns som något som kunde blivit en hitt har blivit kört rakt ned i sjön av ett företag som satt sina egna vinster och så lite risktagande som möjligt i första rummet, kanske inte helt fel för de flesta företag men just detta tror jag har gjort att allt kommer gå under i sinom tid. DU lånar ut DINA pengar till en annan person som du egentligen inte har en susning om hur betalningsvillig han/hon är, men av de pengar du lånar ut går en del till Loanland och det gör även en del av låntagarens pengar. Men om låntagaren inte betalar tillbaka då är det "ditt" problem, loanland verkar inte göra speciellt mycket för att driva in pengarna för din räkning och du kan inte driva in dom själv.

Jag tror dom grävt sin egen grav, men det kan bara framtiden utvisa. Dom har iaf fortfarande råd att köra radioreklam på en av stockholms större radiokanaler. Så framtiden får utvisa om jag har fel eller inte. Om någon av mina kära läsare har lånat ut pengar och det har gått bra får ni gärna kommentera om detta!

Idag har det spenderats 0kr igen! Dock kan jag inte hitta kvittona för de senaste köpen under påsk så jag får vänta tills imorgon med att uppdatera dagsbudget listan.

1 kommentar:

Jonas sa...

Jag bor i USA och har lite forsiktigt investerat $1000 i Lending Club (lendingclub.com). Det fungerar som du beskriver loanloand, men verkar ha lite mer lan att valja mellan. Jag har aldrig haft problem att hitta lantagare eller aterinvestera mina vinster. Efter ca ett ar har jag ett snitt pa 13%, och sa fort jag fatt $50 tillbaka aterinvesterar jag dessa.

Bland problemen som jag ser ar att man laser sina pengar. Lanen ar pa tre ar, och eftersom jag alltid investerar vinsten i nya lan skulle det alltsa i dagslaget ta mig tre ar att fa in alla mina pengar. Sedan finns det givetvis en risk i att personen inte kan betala, men Lending Club skickar paminnelser, hyr in en indrivare och registrerar att man inte fatt betalt. Far man till slut inte betalt ar det for att personen i fraga gatt i personlig konkurs. Av mina ca. 50 lan har ett gatt i konkurs, men vinsten fran ovriga dampar forlusten (jag forlorade $19 pa det lanet).