måndag 5 november 2007

Ett första inlägg

Hejsan du som kanske läser detta.
Det här kommer bli min blogg för att försöka förbättra min egen framtid både ekonomiskt samt att jag vill ha en "stabil" tillvaro där den 30-31 varje månad inte innebär att man måste få sin lön för att kunna handla mat.

För att få det hela i perspektiv kan man alltid berätta lite om sig själv och varför detta steget känns viktigt för mig. Många gör detta för att bli ekonomiskt oberoende, något jag själv tror är väldigt svårt och ekonomisk oberoende är inget mål för mig. Har man växt upp med låginkomst föräldrar där varje krona måste användas för den direkta överlevnaden är det ganska lätt att när man själv börjar tjäna pengar så spenderar man dom på saker man velat ha förr och egentligen inte längre behöver. Detta är jag i ett nötskal, Godis och läsk, pizza och skräpmat. Saker jag fick spara min skrala veckopeng till och som alla andra jag kände verkade få "gratis" av sina föräldrar har jag på senare år spenderat otroliga mängder pengar på. Även de där gamla tvspelet man aldrig fick pryder nu min hylla här hemma.

Så för någon månad sedan när jag stod och skulle köpa läsk till mig själv och två arbetskamrater på Willys slog det mig. Här går jag ner och handlar läsk varje dag året om.. Det är 1st cola och 1-2 powerkings till mig själv, sedan en powerking på man till mina arbetskamrater, det är 20kr till mig samt 10kr till dom varje dag. 30kr/dag i ca 200 arbetsdagar om året... DET ÄR JU 6000kr!
Någonstans sa det klick i huvudet och helt plötsligt blev allting jättedyrt när man bara drog ut det på ett år.

Det kan även vara det att jag och min underbara flickvän skall få barn till sommaren, jag vill inte att mina barn skall ha samma osäkerhet som jag hade som liten.

Så nu börjar sparandet och mitt mål som just nu känns rätt löjligt är att ha en "förmögenhet" på 1miljon om tio år, då är jag 36år gammal och det känns som en inte helt omöjlig uppgift att spara till (om nu spara är rätt ord, mina pengar skall arbeta lika mycket för mig som jag arbetar för dom, så är tanken åtminstone).

Inga kommentarer: