lördag 17 november 2007

Helg, svårt att hålla igen då.

Idag kommer lillebrorsan hit, vi skall iväg och handla lite grejer på bauhaus och sen blir det en fika inne i stan. Bensin, fika och allt annat som hör till kommer bli ganska dyrt och de där ynkans 500kr jag har kvar kommer inte räcka långt denna veckan. Blir tyvärr till att snylta lite på vårat nödkonto.

Jag håller med de människor som säger "Ja men hur kul är det att spara alla sina pengar? Lev i nuet som jag". Dock åker jag inte och impulsköper en ny tv eller något annat jättedyrt men man måste kunna unna sig något. Om man bara spar sina pengar tills man är 70år gammal kommer man vara en grinig gubbe som klagar på alla 15åringar som flyger förbi på sina svävande mopeder.
Så ni där ute som spar för eran framtid, glöm inte att leva lite nu också!

Rent ekonomiskt har mina fonder flugit upp till mäktiga 0,47%+ och hade det inte varit för mina Latinamerika fonder samt Emerging Markets så hade jag nog legat på 5-6% minus just nu.

3 kommentarer:

Martin sa...

Definitivt skall man leva i nuet och kunna spendera pengar. Men varje gång man köper en ny produkt, tex en ny TV kan man ju fråga sig ifall man verkligen behöver den. Är svaret nej kanske man skall vänta lite innan man köper den. Tror det är den frågan många glömmer att fråga sig idag.

Personligen lägger jag en hel del pengar på min hobby cykling och skall köra vätternrundan nästa år. Skulle aldrig vilja sluta med det bara för att jag skall spara pengar.

Miss Millionairess sa...

Usch, hade det inte varit for min kare fars investering at mig i slutet av 90-talet hade mina samlade fonder legat pa -5% nu...Det ar inte kul, men som sagt man maste koncentrera sig pa faktum att det ar langsiktiga investeringar. Om ett halvar kommer du inte ens komma ihag denna lilla motgang!

Martin för framtiden sa...

Det är sant att det är långsiktigt och så länge jag ligger plus överhuvudtaget är jag ganska nöjd. Just nu satsar jag på 10-15% om året för det är vad börsen brukar gå upp.