tisdag 6 november 2007

Kan allmänheten bli rik?

Kom precis att tänka på en sak nu när jag satt och kollade in mina fonder på internet.
Vi människor lever i helt olika tider, jag går in på internet och kollar mina fonder/aktier medans min pappa och tex min morfar fick ringa allternativt gå till banken eller sitt fondbolag för att köpa eller sälja aktier och fonder. Detta leder mig in på följande.

Som jag förstått det verkar det inte vara speciellt svårt att få ihop en liten förmögenhet, ALLA kan spara en peng varje månad och vilken människa som helst i vårat avlånga land kan logga in på sin bank's hemsida och se vilka fonder som går bra eller dåligt, dom kan placera i säkra eller osäkra fonder beroende på hur våghalsiga dom är, men när jag tittar på det verkar alla fonder gå upp i längden det handlar bara om att hitta den som går upp mest, så med denna enkla formulering :
Kan allmänheten bli rik eller kommer inflationen då att förstöra hela systemet, behöver vi folk som är "fattiga" för att man själv skall bli rik, för det här med rikedom är något de flesta vill ha men väldigt få verkar uppnå? Som sagt, det verkar inte svårt att bli "rik" det handlar väl mest om att spendera så lite som möjligt på vägen dit. Känns lite som man sitter på en stor hemlighet som man egentligen inte vill dela med sig av för då får ju alla andra också massa pengar, man är ju ändå svensk och som svensk måste man följa jantelagen lika mycket som man måste följa sveriges rikes lag.

Sådär då fick man skriva av sig lite!

Inga kommentarer: