tisdag 13 november 2007

Mitt första "nederlag" sedan start

Jag och min tjej hade planerat att spara 10000kr i månanden av våra "gemensamma" ca 30000kr efter skatt i inkomst och jag har precis kommit fram till att det inte går något vidare. Denna månaden satte vi undan 5000kr på man och än så länge är de pengarna orörda men när jag tittar på mina ~750kr jag har kvar på kontot och de dagar jag har kvar till lön ser det hela lite mörkt ut.

Tror helt enkelt att jag får ändra lite och köra på 3000kr/person, blir ju ändå 6000kr/mån och jag inbildar mig att det är MYCKET mer än medelsvensson sparar eller investerar per månad?

Mina fonder har sjunkit ca 10% den senaste veckan och är nu nere på 0.06%+, så jag gjorde som en annan bloggare så fint skrev för några dagar sedan jag handlade mer nu när allt har sjunkit massor. (hans blogg är Hur jag blev rik )

Sen var det ju det där med att inte dricka läsk, jag är obotlig läskfanatiker och kunde inte hålla mig borta mer (det har ju gått 2 dagar sedan sist) så idag handlade jag en cola och kom fram till att beslutet att helt sluta med läsk är nog nästan omöjligt men ett rejält neddragande av konsumptionen är ett stort steg i rätt väg!

4 kommentarer:

Admin sa...

Alla upplever nog bakslag ibland, tappa inte sugen. Visst är det jättebra att spara 6000/månad också.

Martin för framtiden sa...

Japp motgångar får man alltid, jag tar dom med ro än så länge!

Är i begynnelsen av mitt framtida stabilare liv och allt kommer bara bli bättre härifrån!

Martin sa...

Jag läste någonstans att man skulle försöka spara 10% av sin inkomst och med era 6000 får ni 20% om jag inte har helt fel.

Angående läsken, ta det en vecka i taget. Kör ingen läsk en vecka och sen kanske lite nästa och så vidare. Kan funka.

Unknown sa...

Ett bra tips är att börja på en lite lägre nivå för att sedan öka summan varje månad. Säg att du börjar på 3 000 kr månaden nu. Sedan så ökar du den summan med 100 - 200 kr varje månad.

Då kommer du inte märka att du får mindre pengar att röra dig med, du "vänjer" dig av med de pengarna.

En annan viktig sak är att spara först och konsumera sedan. Dvs ställa in så att pengarna AUTOMATISKT investeras varje månad direkt när lönen kommer så att du aldrig ser dem eller kan använda dem. Det tar inte lång tid att vänja sig med att leva på den "nya" lönen.