måndag 12 november 2007

Rädd för framtiden på ett bra sätt

Jag har suttit här och funderat lite på min lediga dag och börjar bli lite bekymrad på ett bra sätt. När jag använder olika räknare av olika slag för att försöka göra en väldigt ungefärlig uppskattning av vad man kan tänka sig att de pengar jag stoppar in i olika investeringar idag kommer vara värda om ca 10år så får man iaf en "hyffsad" summa pengar. Men om man då tar den hyffsade summan och fortsätter utan att röra de pengarna får man en "otrolig" summa efter ca 15-20år. Jag förstår att det är långt fram i tiden men det är så jag har börjat planera. Det jag är lite orolig över är att man kanske blir lite girig och inte använder de pengar man sparat ihop eftersom man vet att om man fortsätter så blir det ju ännu mer pengar? Låt oss rent hypotetiskt säga att om 10år har jag 1-2 miljoner sparat med den takten jag spar idag och en årlig avkastning på 10-15%, inga otroliga %satser men ändå ganska sannorlika. När jag då sitter med dessa pengar och märker att "vafan om jag forstätter så här i 10år till kommer jag ha 10mille" så kanske man inte vågar röra de pengarna eftersom man vet att dom kan bli värda så mycket mer (eller ifs ingenting om man felsatsar totalt). Detta är verkligen dagens ilandsproblem!

Inga kommentarer: